NieuwsStart Duurzaam Repareren België

Gent, 27 november 2014

Duurzame automotive bedrijven herkenbaar door groen

kwaliteitslabel

Binnenkort is het nieuwe kwaliteitslabel “Duurzaam Repareren” voor de Belgische autobedrijven beschikbaar. Met dit label tonen autobedrijven aan dat men duurzaam werkt en wordt men hierop ook met regelmaat objectief en neutraal gecontroleerd.

Bij de uitbouw van het specifiek Belgische label “Duurzaam Repareren”, zal op een vergelijkbare manier worden gewerkt zoals er twee jaar terug in Nederland werd gestart. Het model is gebaseerd op de samenwerking tussen de automotive bedrijven en haar klanten. Dit zijn in eerste instantie de zakelijke klanten zoals fleetowners, leasemaatschappijen en verzekeringsmaatschappijen.

Deze klanten zetelen in een College dat de duurzaamheidseisen formuleert en beheert, waaraan de bedrijven dienen te voldoen om het label te verdienen. Bij de start zijn verschillende toonaangevende leasemaatschappijen en verzekeringsmaatschappijen, actief in en vertrouwd met de Belgische markt, reeds aangesloten op dit nieuwe initiatief.

Doel van het label is meer duurzaamheid te realiseren in de automotive branche. De zakelijke klanten en het automotive bedrijf gaan voor dit doel een expliciet engagement aan.  In Nederland is dit de basis geweest voor een revolutionaire ontwikkeling. In twee jaar tijd zijn daar 2.000 bedrijven van dit label voorzien. Dit zijn met name bandenbedrijven, garagebedrijven, carrosserieherstellers en glasherstellers. De bedrijven besteden, onder invloed van dit keurmerk, meer aandacht aan duurzaamheid in hun productie- en serviceproces. Niet alleen in gedachten maar ook in gedrag.  De helpdesk en administratie, die gevestigd zijn in Gent, zullen nog dit jaar de labeling opstarten met de eerste kandidaat bedrijven.

Op 27 november jl. vond er een bijeenkomst plaats van de Belgische IMG_1165
en de Nederlandse stakeholders om ervaringen uit te wisselen.  

De initiatiefnemers dragen op deze manier bij aan een meer duurzame wereld en een automotive markt waarin de professionele en de particuliere consument, bewuster en beter geïnformeerd, zijn dienstverlener kan kiezen in functie van waarden die hijzelf onderschrijft. Bedrijven die dus binnenkort herkenbaar zijn aan het label “Duurzaam Repareren”.