Winterwonderland 2017
WinterWonderland 2017
Met Winterwonderland willen wij, kort voor de december feestdagen, op informele wijze terugblikken op de afgelopen periode en vooruitkijken naar het komende jaar. Het is hiermee een luchtige bijeenkomst (dus geen congres), waar traditiegetrouw één gastspreker uitnodigen. Dit moet een jaarlijkse meeting worden van alle betrokkenen bij Duurzaam Repareren België. Verzekeraars, leasemaatschappijen, fleetowners, carrosserieherstellers, verdelers, garagisten, glasschade herstellers en andere relaties.
Stukje geschiedenis over de Aulnenhof Abdijhoeve
In 657 bouwde de berouwvolle struikrover Landelinus een abdij aan een bocht van de Samber in Thuin (Gozée) nabij Charleroi. Een strenge orde van monniken betrok wat later de abdij van Aulne en uiteindelijk kwam deze in handen van cisterciënzermonniken terecht. De verdere geschiedenis van Aulne wordt gekenmerkt door een afwisseling van luisterrijke perioden en tijden van rampspoed, oorlogen en plundering. Een eerste maal werd de abdij geplunderd door de Noormannen. Maar algauw verrees ze als een feniks uit haar as. Uiteindelijk werd de abdij tijdens de Franse Revolutie herleid tot een ruïne. In 1994 kwam de hoeve in handen van de families Smet-Winkelmolen en Winkelmolen-Geron.
Programma:
De presentaties worden in het Nederlands/Frans of Engels gegeven.
16.00 uur | Muzikaal ontvangst en inloop (buiten op het middenplein – let op: een jas is noodzakelijk) |
16.30 uur | Welkomswoord, stavaza en de introductie van “Mijn account” door Harry Filon directie Duurzaam Repareren |
16.45 uur | Een blik op de toekomst door de voorzitter van het College van Deskundigen Duurzaam Repareren – Erik Swerts (CEO Alphabet Belgium) |
17.00 uur | Waar kan de robotisering de sector helpen met een verbetering van een roboticadeskundige en als gastdocent verbonden aan Nijenrode Business Universiteit Nederland, schetst zijn visie voor de komende duurzame bedrijfsvoering? – Keynote speaker Randall van Poelvoorde. |
18.00 uur | Lopend buffet muzikaal begeleid door het akoestische trio Moon About |
21.00 uur | Sluiting |
Keynote speaker: Randall van Poelvoorde, roboticadeskundige
Niemand – maar dan ook werkelijk niemand – had ooit verwacht dat de allereerste betaalbare & volledig elektrische auto door de Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) gelanceerd zou worden. Toch wist deze bijna archaïsche multinational ondanks recente faillissementen met de ontwikkeling van deze Chevrolet Bolt weer alle aandacht van de wereld op zich te vestigen. Deze Chevy doet zijn naam nu al eer aan, ‘bolt from the blue’, als een schokkende verrassing.
We wisten al een poos dat het uit 1911 stammende GM interessante tijden doormaakt. Na het faillissement –waarbij onder andere Saab en Pontiac werden geofferd – en de verkoop van wat armen en benen om het vege lijf te behouden, dacht ik dat het klaar was; einde oefening. Maar met een noodpakket van de regering van de V.S. én hier en daar wat geleend geld en subsidies richtte GM zich op de ‘auto van de toekomst’.
Vijf ‘die hards’ geloofden in hun elektrische droom Slechts vijf die hards binnen het bedrijf, ook nog van de ‘oily bits’, hadden hun pijlen gericht op de ontwikkeling van een betaalbare en geheel elektrische auto. In de jaren negentig hadden ze al een poging daartoe gedaan, maar meer dan een enorme nikkelcadmium batterij op wielen was het niet. Het plan verdween in een stoffige la en jarenlang bleef het daar. Maar die vijf knappe koppen geloofden in hun elektrische droom en kregen het toch maar mooi voor elkaar. En dat is knap, want je hebt er een heel innovatiegerichte blik voor nodig. Ze hadden de wil én waren succesvol én hadden blijkbaar de juiste timing…
CO2-uitstoot vermindert drastisch Tesla, marktleider in het EV-landschap, moét dus wel even opgekeken hebben toen GM de Chevrolet Bolt lanceerde met de sterke tagline: All electric. All efficient. All aboard. Die laatste twee woorden klinken niet alleen uitnodigend voor het grotere publiek, maar zijn ook realiseerbaar. Want met zijn aanschafprijs van 30.000 dollar en een actieradius van zo’n 320 kilometer lijkt dit dé elektrische auto van het jaar te worden.
En aangezien ‘snelladen’ bij deze Chevy inbegrepen is, lijkt de Bolt de hoogste ogen te gooien. En bovendien: geen enkele stress meer met inparkeren, want elke bestuurder kan de Bolt na het uitstappen het commando geven zichzelf te parkeren. Daarnaast dient de smartphone van de eigenaar als autosleutel.
Kortom; als ik toe was aan een nieuwe auto, zou ik deze volledig elektrische wagen metéén kopen. Want naast de commercieel gezonde propositie, doet iedereen die dit product koopt, de wereld een groot plezier. De CO2- uitstoot vermindert drastisch als iedereen in zo’n EV gaat toeren.
Toekomstbestendige technologiecultuur Misschien denk je nu: Leuk hoor, Randall, jouw enthousiaste verhaal, maar… all that fuss about a car? Ja, omdat een bedrijf als GM hiermee laat zien dat het zich los heeft weten te maken van de oude spoken uit het verleden; de oliebaronnen en – sjeiks beteuterd achter zich laat en afscheid heeft weten te nemen van zijn oude industriële paradigma’s. Het bewijst dat iedere organisatie de kans heeft om op een goede manier om te gaan met vernieuwingen en daarmee de kans om relevant te blijven kan pakken; een toekomstbestendige technologiecultuur! Als GM het al kan…
Locatie: Hotellerie Aulnenhof
Walshoutemstraat 74
3401 Landen
U bent van harte uitgenodigd. Graag vernemen wij of u aanwezig zal zijn, vul het aanmeldingsformulier in:
Aanmelden?